2024 04 26 Penktadienis

Naujas mokslininkų atradimas: Visata plečiasi greičiau nei kada nors įsivaizdavome

Nuotrauka: NASA nuotr.

2019-02-04 21:00:00

Mokslininkai, stebėdami juodąsias skyles, išmatavo visatos plėtimosi greitį. Rasti rezultatai neatitinka jokio šiuo metu žinomo fizikinio modelio.

Visatos plėtimasis, matuojamas matavimo vienetu ,,Hubble konstanta" (pavadinta ,,Hubble" teleskopo vardu), yra sunkiai išmatuojamas dydis, mat jis kinta priklausomai nuo to, kurioje visatos vietoje stebime  plėtrą ir kokį matavimo metodą naudojame (būtent todėl NASA ir Europos Kosminės agentūros rezultatai ne tik skyrėsi, bet ir vienas kitam prieštaravo).

Naujas inovatyvus mokslinis tyrimas, atliktas tarptautinės mokslininkų komandos iš Durhamo bei Florencijos universitetų, analizavo duomenis, surinktus teleskopais stebint juodąsias skyles esančias tolimų visatų centruose. Stebint 1600 juodųjų skylių, buvo prieita netikėta išvada - visata plečiasi žymiai greičiau, nei anksčiau galvojome.

,,Juodosios skylės yra patys ryškiausi pastovūs kosminiai objektai, kuriuos stebint galime stebėti jų plėtimosi greitį net jauname amžiuje"- teigė Dr. Elisabeta Lusso, mokslininkė dirbanti Durhamo universitete.

Juodosios skylės spinduliuoja didžiulius kiekius UV ir Rentgeno spindulių, kuriuos galime ganėtinai lengvai užfiksuoti teleskopu. Stebint keletą skirtingų juodųjų skylių, galime stebėti atstumų pokytį tarp jų.

Image result for black hole gif

Nors tyrimo rezultatai stulbinantys, jie sukėlė daugiau klausimų, nei atsakymų.

,,Mes turime atrasti naujas Fizikines teoremas, permąstyti galimas tamsiosios energijos savybes"- teigė Dr. Lusso, aiškindama, jog dabartiniai fizikiniai modeliai nepaaiškina tyrime nustatyto plėtros greičio.

Kitas tyrime dalyvavęs mokslininkas, Dr. Guido Risaliti pritarė Dr. Lusso nuomonei, jog tyrimo rezultatus galėjo paveikti dar neatrastos tamsiosios energijos savybės. Jis taip pat pabrėžė, jog tamsioji energija - tai tik vienas iš keliolikos galimų hipotezių, paaiškinančių visatos plėtimosi greitį.

,,Viena iš galimų hipotezių yra, jog ankstyvuoju visatos laikotarpiu egzistavusi tamsioji energija buvo mažiau tanki, ir einant laikui, jos tankis proporcingai didėja"- teigė Dr. Risaliti.

Mokslininkų tyrimas buvo publikuotas ,,Nature Astronomy" žurnale.