Mokslininkai atrado ypatingai retą super-žemę

Šaltinis: https://www.minfo.lt/anewspost

Nuotrauka: NASA

2020-12-13 13:00:00

Tyrinėtojams pavyko atrasti itin retą super-žemę, kurios sąlygos galimai tinkamos gyvybei egzistuoti. Spėjama, kad šios sąlygos tiktų išgyventi netgi žmonėms. Šią planetą atrado astronomai iš Naujosios Zelandijos. Jie teigia, kad ši planeta yra viena iš kelių iki šiol atrastų planetų, kurių tiek dydis, tiek orbita yra panaši į žemės”.

Šis atradimas yra aprašytas straipsnyje, kuris buvo paskelbtas the Astronomical Journal.

Atlikus tyrimą buvo apskaičiuota, jog šios planetos artimiausios žvaigždės masė yra maždaug 10% mūsų saulės masės, o pačios planetos masė yra didesnė nei žemės. Be to, atstumas, kuris yra nuo šios planetos orbitos iki artimiausios jai žvaigždės yra panašaus atstumo kaip ir žemės orbitos atstumas nuo saulės. Nors ir esant šioms išskirtinėms sąlygoms, vis dėl to yra spėjama, kad šioje planetoje galimai yra labai šalta, kadangi jos artimiausia žvaigždė yra žymiai mažesnė už mūsų saulę.

Šio mokslinio tyrimo bendraautorius, Naujosios Zelandijos Canterbury universiteto mokslininkas Michael Abrow dalinosi su USA Today, kad „Nors ši planeta yra nežymiai didesnė už žemę, o jos artimiausia žvaigždė yra nutolusi panašiu atstumu kaip ir saulė nuo žemės, šioje planetoje tikriausiai yra labai šalta, nes jos žvaigždė yra mažesnė nei saulė ir dėl šios priežasties ji išskiria žymiai mažiau šviesos. Galimybė, kad ten egzistuoja gyvybė yra nedidelė, kadangi dėl šalčio vanduo negalėtų būti skystame pavidale. Iki šiol yra atrasta labai nedaug planetų, kuriose esančios sąlygos būtų tinkamos gyvybei egzistuoti”.

Galbūt tai neatrodo kaip reikšmingas dalykas, tačiau šiai planetos artimiausios žvaigždės masė yra labai svarbi ir ne vien tik dėl planetos temperatūros. Dėl minėtos žvaigždės masės šioje planetoje „metai” būtų maždaug 617 dienų.

Šiam moksliniam tyrimui vadovavo Antonio Herrera-Martin iš Cantenbury universiteto, kuris pasakojo, jog jos komandai pavyko atrasti šią planetą naudojantis technika, kuri vadinama gravitaciniu mikrolinsavimu.

Šios planetos ir jai artimiausios žvaigždės gravitacija sukėlė tam tikrą dar toliau esančios žvaigždės šviesos priartinimą. „Tam, kad išmatuotumėme šį šviesą kreipiantė efektą mes naudojomės teleskopais, įrengtais skirtingose žemės vietose”, - paaiškino jis.

Viešai paskelbto straipsnio aprašyme nebuvo minima daugiau detalių apie šią planetą, pavyzdžiui tokių kaip jos atstumas nuo mūsų saulės sistemos.

Praėjusiais metais dar kita mokslininkų komanda buvo atradusi kitą planetą, kuri galimai tinkama gyvybei. Toje planetoje buvo rasta vandens. Jų tyrimas buvo aprašytas moksliniame žurnale Nature Astronomy paskelbtame straipsnyje.

Pastarojo tyrimo pagrindinė mokslininkė – profesorė Giovanna Tinetti iš Londono koledžo universiteto (UCL) pasakojo, kad jų atrastos planetos sąlygos atrodo idealios gyvybei egzistuoti, taip kaip ir mūsų žemėje.

G. Tinetti taip pat pasakojo, kad tai yra pirmas kartas, kai mokslininkams pavyko atrasti planetą, kuri būtų gyvybei tinkamoje zonoje, kad joje būtų tinkama temperatūra ir kurioje būtų vandens.

Gyvybei tinkama zona, kitaip dar vadinama „auksinio užrakto zona” – tai yra erdvė aplink žvaigždę, kur temperatūra būtų tinkama, kad vanduo galėtų būti skystos būsenos ir galėtų egzistuoti gyvybė.

Tačiau tikriausiai žmonės dar negreit sugebės pasiekti tą planetą, bent jau ne mūsų gyvenimo laikotarpyje. Tyrinėtojai spėja, kad ši planeta yra nutolusi per maždaug 111 šviesos metų ar 650 milijonų mylių nuo žemės.