°C
      2018 10 20 Šeštadienis

      Neskubėkime vaikų leisti į mokyklą!

      Nuotrauka: Pixabay nuotr.

      2018-05-08 15:00:00
      2018-05-08 15:00:00
      Šiais metais tėvai turi galimybę daryti vaikui svarbų sprendimą: penkiametį leisti į priešmokyklinę ugdymo grupę, o šešiametį leisti į pirmąją klasę. Švietimo politikos formuotojai ketina įvesti tokią tvarką, kad visi Lietuvos vaikai tokio amžiaus pradėtų savo ugdymo istorijas. Ką daryti?

      Skubėti niekada neverta

      Šiais metais visi šešiamečiai privalo pradėti lankyti priešmokyklinio ugdymo grupę, o visi septynmečiai - pirmąją klasę. Jei tėvai pageidauja, vaikai gali pradėti lankyti mokyklą metais anksčiau. Tačiau retas kuris žino, kad to daryti niekada neverta. Yra tik nedidelė vaikų dalis, kurie pasižymi išskirtiniais akademiniais gebėjimais ir jiems nebus įdomu mokytis pagal esamas ugdymo programas su bendraamžiais. Ir šie vaikai nebūtinai turi aukštą intelekto koeficientą. Vaikai turi pasižymėti dideliu noru mokytis. Tik tokius vaikus verta leisti metais anksčiau į mokyklą. Ir tokių vaikų yra labai mažai. Didžioji dalis vaikų priklauso tai masei, kuriems verta pradėti mokyklą nuo 7 metų ir ne anksčiau.

      Trūksta mokinių

      Labai dažnai mokinių vaikystės sąskaita tėvai sugundomi leisti vaikus metais anksčiau į priešmokyklinę ar pirmąją klasę. Priežasčių gali būti įvairių. Viena jų - mokinių stoka. Ypač nedideliuose miestuose, kaimuose. Ne didmiesčiuose tėvai masiškai yra agituojami leisti vaikus į mokyklas anksčiau su kvailu argumentu "nes mokyklas baigs per seni". Dar vienas kvailas argumentas - "po kelerių metų vis tiek tokia tvarka bus jau privaloma". Tik mes, tėvai, galime atstovėti savo vaikų interesus. Ką kiti sako - nesvarbu. Todėl, neleiskime savo vaikų į mokyklas anksčiau.

      Jei vaikas gabus

      Kai vaikas yra gabus akademiniams dalykams, tą gali konstatuoti psichologas, ištyręs vaiką standartizuota metodika, išmanūs tėvai ir darželio auklėtojai. Tačiau net ir aukštas intelekto koeficientas nėra aukšto emocinio intelekto garantas. Todėl gabus vaikas gali ramiai mokytis su savo bendraamžiais, pritaikant ugdymo programą prie jo unikalių gabumų. Ir taip bus daug geriau nei mažesnį vaiką išstumti į vyresniųjų akademinį pasaulį. Mat gabaus vaiko emocinis intelektas nebūtinai yra taip pat išskirtinis ir aukštas. Todėl visada yra geriau bent jau sociume būti savo komforto zonoje. Tėvai neįžvelgia grėsmės ateityje: vienerių metų skirtumas su klasiokais gali kelti didelių nepatogumų vyresnėse klasėse. Kaip žinia, pradėjus mokymosi istoriją metais anksčiau, sustabdyti ugdymo procesą paprasta nebus.

      Kai vaikas "normalus"

      Visiems "normaliems" vaikams labai sveika pradėti priešmokyklinę ugdymo grupę, kai tais kalendoriniais metais vaikams sueina šešeri metai, o pirmąją klasę - kai sueina septyneri metai. Tai reiškia, kad dabartinė tvarka yra labai tinkama daugumai, kuriai ir pritaikyta visa valstybinė ugdymo sistema. Švietimo ministerija nėra pajėgi pertvarkyti taip švietimo sistemos, kad vaikai masiškai galėtų pradėti lankyti mokyklas visais 12 mėnesių anksčiau. Ir mums dėl to labai pasisekė. Suaugusiųjų pasaulyje 12 mėnesių didelės reikšmės neturi, tačiau analizuojant vaikų raidą - tai jau labai didelis laiko etapas. Net jei ir stebite dabar puikiai besiorientuojantį šešiametį, kuris galėtų mokytis pirmoje klasėje, sunkumų gali kilti trečioje klasėje, kurioje matematika yra skirta tam tikram smegenų išsivystymo lygiui. Ir tų 12 mėnesių dažniausiai labai trūksta. Mokytojai klaiksta, tėvai nervinasi, vaikams formuojasi neadekvačiai žemas savęs vertinimas. Kodėl? Nes kažkas sugalvojo paankstinti vaiko mokymosi startą. Pradinukui reikia ir tam tikro savarankiškumo bei atsakomybės lygio. Visa tai atsiranda su laiku, o ne su daigų traukimu anksčiau laiko. Tad būkime kantrūs.

      Skaityti komentarus