°C
      2020 06 01 Pirmadienis

      Bronislovas Burgis: Mokytojas neturi dirbti, Mokytojas turi būti

      Nuotrauka: Asmeninis archyvas

      Autorius: Adomas Pakalnis
      2020-04-30 20:00:00

      Direktorius turi suteikti didelę laisvę mokytojams, o pats turi rūpintis galimybėmis jiems papildomai užsidirbti.

      „Gyvenau, gyvenu ir gyvensiu greitai, narsiai, atvirai. Iš džiaugsmo taip gyventi praradau budrumą, buvau pasiųstas į pragarą, bet ir iš ten galima grįžti į dangų. Ne aš pirmas taip...

      Gera, kai esi laisvasis švietimo ekspertas. Laisvasis. Tokiais žodžiais pradedamas pokalbis su Bronislovu Burgiu. Ekspertas. Direktorius. Mokytojas. Mėgsta kritikuoti sistemą, bet juk be kritikos nebus augimo.

      Kokie planuojamo mokytojų darbo etatinio apmokėjimo įvedimo privalumai ir trukūmai?

      Gaila, gaila, mokytojai pamiršo svarbią teoremą: neįmanoma numesti svorio vien karpant nagus. Kalbos apie etatinį apmokėjimą labai primena klastą, realizuotą su valstybinių egzaminų rezultatų norminiu ir kriteriniu vertinimu: valdžia viską taip „susuko“, kad dabar tik kas penktas mokytojas skiria norminį vertinimą nuo kriterinio, o visi iki vieno supranta, kad klastingu vertinimu švietimo kokybės nepagerinsi.

      Su etatiniu apmokėjimu bus taip, kaip I. Krylovo pasakėčioje „Kvartetas“. Tiesą reikia sakyti, tiesą!

      Ar pasiteisino mokslo metų trukmės prailginimas?

      Prisimenate pasaką „Kaip ponas dieną ilgino“? Taip ir mokslo metai pailginti. Mokslo? Ne, tik terminai.

      Sakiau ir sakysiu: mokykla turi dirbti visus metus! Trumpos pertraukos gali būti tik remontui. Bet mokykla turi išmokti dirbti taip, kad moksleiviai eitų į ją dainuodami! Eitų mokytis, tyrinėti, pramogauti, sportuoti... Mokytojai verkia, kad mažai uždirba, o visą vasarą tuščios mokyklos stovi! Tokie pastatai, tokia bazė... Vieta žmonėms, vieta veiklai, uždarbiui. Kodėl visi mokytojai turi vienu metu atostogauti, kodėl?

      Daug aistrų sukėlė matematikos valstybinis egzaminas. Kokie jo trūkumai?

      Didelis trūkumas – egzaminas paverčiamas maratono ir sprinto „hibridu“. Kodėl?! Laiko turi būti tiek, užduočių turi būti tik tiek, kad moksleivis, kuris gerai mokėsi (nebūtinai labai gerai!), galėtų lėtai, ramiai viską padaryti.

      Esminis trūkumas – egzaminas yra nenuspėjamas. Įslaptinti užduočių kūrėjai (kurmiai...) paneigia mokymo programas, vadovėlius, mokytojų abiturientams nurodytus akcentus, svarbiausias temas. Egzaminas negali būti loterija!

      Užduočių kokybė yra ir bus bloga tol, kol nebus įvardinti jų autoriai. Tik tada kiti autoriai pajus atsakomybę už kokybę.

      Jums vadovaujant KTU gimnazija buvo prestižinė mokykla. Kokiais sėkmingais vadybos patarimais galite pasidalinti?

      Negalima dirbti direktoriumi! Reikia mėgautis tuo, kad likimas skyrė tau būti su nuostabia komanda.

      Gimnazija neturi būti didžiausia, ji turi būti geriausia.

      Direktorius turi suteikti didelę laisvę mokytojams, o pats turi rūpintis galimybėmis jiems papildomai užsidirbti.

      Visi (ir direktorius) kasmet turi būti įvertinami tų, kuriems jie dirba. Garantiją būti Gimnazijoje reikia pelnyti.

      Visuotinė laisvė Gimnazijoje turi būti pagrįsta visuotine visų atsakomybe už savo darbą, elgesį.

      Visi lygūs, negali būti „lygesnių“!

      Iš ankstesniųjų jūsų pasisakymų teko girdėti apie nusirašinėjimą Anglijos mokymo įstaigose. Ten traktuojama, kad nusirašinėjimas yra gėdingas procesas. Gal galima plačiau?

      Nusirašinėjimas yra vagystė. Jokių išlygų!

      Vagims yra specialios mokymo įstaigos...

      Ko reikia norint mokytojo specialybę padaryti prestižine?

      Pirma, iš blogo abituriento nepadarysi gero mokytojo. Niekada!

      Antra, Mokytojas yra svarbesnis už tą, kuris valdžioje jį vertina. Vertintojus reikia pakeisti, vertintojus...

      Trečia, reikia nuo mokyklos patraukti visus „edukologus“, kurie prievarta moko Mokytojus, prievarta nurodinėja, ką ir kaip Mokytojas turi daryti. Mokytojo negalima mokyti, Mokytojas gali mokytis!

      Dažnai „supermamos“ ir mokiniai įvairiais veiksmais ar kalbomis terorizuoja mokytojus ? Kokių priemonių reiktų imtis, kad mokytojams nebūtų trukdoma dirbti?

      Priemonių reikia imtis prieš teisėsaugą, taisyklių ir įstatymų kūrėjus, vaiko (ne vaikų!) teisių gynėjus. Mokytojas neturi bijoti, kad žodžiu (tik žodžiu!) auklėdamas moksleivį ir jo tėvus, gali būti pasiųstas į kalėjimą. Teisėjui įėjus į teismo salę, žmonės turi atsistoti, nors tas teisėjas gali būti korumpuotas kyšininkas, o Mokytojui įėjus į klasę jau neatsistojama. Jei teisėjas sėdi tėvų susirinkime, direktoriui įėjus į salę jis neatsistoja. Toks valstybės modelis...

      Skaityti komentarus