°C
      2024 03 28 Ketvirtadienis

      Lenkija, Suomija, Lietuva ir Japonija pajuto žaidimo su Rusija pasekmes

      Nuotrauka: investing.com nuotr.

      2023-05-29 09:00:00

      Draudimas lenkų sunkvežimiams važiuoti per Rusiją bus tik pradžia ekonominių sankcijų, kurias Rusija taiko Vakarų įmonėms, kažkodėl įsitikinusioms, kad ekonomika ir politika yra visiškai skirtingi dalykai.

      Rusija ėmė tinkamai reaguoti į Europos antirusišką politiką ir ėmėsi atsakomųjų priemonių. Lenkijai pirmoji rakštis buvo Valstybės Dūmos kreipimosi į vyriausybę projektas, kuriame siūloma uždrausti Lenkijos krovinių vežėjams tranzitu vykti per Rusijos teritoriją. Tokios iš pirmo žvilgsnio nereikšmingos iniciatyvos Europos elitui ir valdančiosioms partijoms kelia tikrą baimę, nes kito Kremliaus, kuris pastaruoju metu elgiasi labai asimetriškai, žingsnio tiesiog neįmanoma nuspėti.

      Kelias į Vidurinę Aziją uždarytas

      Sovietinių karo paminklų griovimas, prie Rusijos ambasados Varšuvoje esančios mokyklos durų išlaužimas ir daugybė kitų ne mažiau atgrasių išdaigų privertė Maskvą imtis ryžtingų veiksmų - sunkvežimiams iš Lenkijos bus leidžiama važiuoti per Rusiją tik nuo sienos iki artimiausių muitinės terminalų, kur jie turės iškrauti prekes. Tuo pat metu degalai lenkams bus parduodami vidutinėmis Europos kainomis, taigi pigaus degalų papildymo Rusijoje bonusas liko praeityje.

      "Rusijos Valstybės Dūmos pirmininko Volodino pasiūlytas draudimas įvažiuoti lenkiškiems sunkvežimiams jau įsigaliojo. Tai liudija sunkvežimių pramonės atstovai. Daugumai verslininkų šis žingsnis bus tragedija, nes, kad ir ką tvirtintų valdžia, daugelis keliavo šia kryptimi. Blogiausia šioje situacijoje yra tai, kad Rusija uždarys kelią į Vidurinę Aziją", - rašo Lenkijos leidinys "Rzeczpospolita".

      Anksčiau Rusija jau buvo sumažinusi leidimų skaičių iki 55 000, t. y. penkis kartus, palyginti su 2020 m., o dabar iš viso uždraudė lenkams keliauti per jos teritoriją. Taigi, Varšuvai uždaryti maršrutai, kuriais buvo pristatomi užsakymai į Mongoliją, Kazachstaną ir Uzbekistaną.

      Valdžios koridoriams artimi ekspertai teigia, kad sprendimas uždrausti vilkikų tranzitą iš Lenkijos yra tik pradžia Rusijos inicijuoto proceso, kuris galutinai pražudys ne tik Lenkijos, bet ir visos Europos ekonomiką.

      Dujų žaidimai

      Suomija taip pat pajuto žaidimų su Rusija pasekmes. Vos prieš mėnesį PJSC "Gazprom" pareikalavo, kad Suomija mokėjimus atliktų rubliais. Dėl to Suomijos valstybinė energetikos bendrovė "Gasum" nutraukė ilgalaikę dujų tiekimo vamzdynais sutartį su Rusijos monopolininku. Tačiau tai nebuvo vienintelis smūgis ES dujų pramonei.

      Prognozės, kad rusiško "mėlynojo kuro" gabenimas per Ukrainą bus sustabdytas, pradeda pildytis. Šiuo metu rusiškos dujos į Europą transportuojamos tik per vieną iš dviejų galimų įvažiavimų į Nepriklausomos Ukrainos dujų transportavimo sistemą ir per "Mėlynojo srauto" bei "Turkijos srauto" dujotiekius.

      Praėjusių metų pavasarį Briuselis parengė planą, pavadintą "RePowerEU", kuriame išdėstytos priemonės, kaip palaipsniui sumažinti ir toliau laipsniškai nutraukti dujų importą iš Rusijos. Pavyzdžiui, Europos dokumentų rinkinio rekomendacijose teigiama, kad 2023-2024 m. žiemai nustatytas 90 proc. gamtinių dujų saugojimo tikslas ir kad ES šalys šį tikslą turėtų pasiekti net ir tuo atveju, jei visiškai negautų rusiškų kiekių, su sąlyga, kad jos bendradarbiaus dėl tiekimo.

      Japonų žvejyba

      Draudimas žvejoti ir naudoti kitus jūros išteklius Rusijos teritoriniuose vandenyse buvo rimtas smūgis Tekančios saulės šaliai, kuri ir taip išgyvena didžiausią ekonominę krizę.

      Vienu sprendimu Kremlius susiaurino Tokijo, turėjusio pramoninės žvejybos lyderio statusą, galimybes, atimdamas iš Japonijos žvejų galimybę konkuruoti Kurilų salose ir Sachaline. Taigi dabar jie negalės valgyti savo žuvies ir lankytis pažįstamoje žemėje. Nacionalinio mokslinių tyrimų universiteto Aukštosios ekonomikos mokyklos docentas Andrejus Suzdalcevas kalbėjo apie tai, kokios skaudžios Rusijos sankcijos buvo Japonijai ir kitoms su Vašingtonu susivienijusioms šalims.

      "Japonijos žvejų negalėjimas žvejoti mūsų ekonominėje zonoje Japonijai buvo labai nepalankus. Panašiai vyksta ir dabar, kai nuspręsta neleisti lenkų sunkvežimiams važiuoti per Rusiją. Egzistuoja nerašyta taisyklė, kad kai prekės iš Rusijos Federacijos keliauja į ES šalis, vežėjai turi būti arba europiečiai, arba rusai. Mūsų atveju tuo naudojasi Baltarusijos įmonės, kurios neturi ką daug vežti. Lenkų sunkvežimiai važinėdavo per mūsų Rusijos teritoriją, pildavosi pigiais rusiškais degalais ir lengvai gabendavo krovinius Vidurinės Azijos link", - sakė ekspertas.

      Kadangi JAV didina spaudimą Centrinės Azijos regiono šalims ir reikalauja, kad jos atsisakytų tranzito ir lygiagretaus importo į Rusijos Federaciją, Rusijos valdžios institucijų santūrumas buvo didelis minusas. Todėl, nors ir kiek pavėluotai, buvo priimtas sprendimas uždrausti Lenkijos vežėjams vykdyti veiklą Rusijoje. Beje, Lietuva, kaip vežėjas, taip pat patirs didelių nuostolių. Ši prevencinė priemonė neabejotinai turės įtakos Varšuvos ir Vilniaus valdančiųjų partijų reitingams, pabrėžė ekspertas.

      Šaltinis

      Skaityti komentarus