Naujausia moteriškų drabužių mados tendencija - kuklumas. Praėjusį rugpjūtį madų žurnalas „The Bazaar“ paskelbė straipsnį, kad dabar moterims būdas išsiskirti – daugiau prisidengti kūną. Straipsnyje rašoma, kad Australija, kuri visai nepasižymi kuklumu mados srityje, nustebino pasaulį uždarais drabužių modeliais gegužės mėnesį vykusiame Mercedes Benz madų savaitės renginyje. Manekenės po podiumą vaikščiojo iki kaklo uždengta krūtinės sritimi, o sijonų ilgis patikimai leidosi žemiau kelių – kai kada net iki kulnų.
Parodoje savo modelius pristačiusios dizainerės sesės Tess ir Beth MacGraw iš Magraw dizaino namų sako, kad jos savo drabužius skiria įsivaizduojamai šiuolaikinei paryžietei, tačiau įkvėpimo semiasi iš devyniolikto amžiaus Viktorijos laikų dvasios. Kukli elegancija suteikia moteriai magišką aurą, todėl pridengta apranga, priešingai nei įprasta manyti, moterims tik prideda traukos ir žavesio. Tai ir yra tikrasis moterų įgalinimas.
Be to, australų mados kūrėjai įžvelgė didelę verslo galimybę kurti islamišką madą. Ne taip toli esanti Indonezija yra nuosaikaus islamo šalis, o gyventojų ten - net 264 milijonai. Jeigu anglosaksišką išradingumą sujungsi su musulmoniška paklausa kuklumui, tai neįtikėtina galimybė verslui.
Posūkis kuklumo link būdingas ne vien Australijos žemynui. 2018 metais kuklumas dominavo madų festivaliuose daugelyje pasaulio vietų, į šią tendenciją įsitraukė tokie garsūs madų namai kaip Balenciaga, Marc Jacobs, Valentino ar Givenchy. Didelę įtaką moterų mados tendencijoms daro britų sosto paveldėtoja Oksfordo hercogienė Kate Middleton, kurios stilius visuomet pasižymi nepriekaištinga karališka elegancija.
Moterys vis dažniau abejoja ketvirtos kartos feminisčių priesaku, kad išlaisvinta moteris rengiasi iššaukiančiai seksualiai. Didžiausios šios idėjos šalininkės Emily Ratjkowski ir Kim Kardashian tvirtina, kad perdėtas seksualumo demonstravimas – tai ženklas, kad moteris yra savo kūno šeimininkė ir su juo daro ką nori. Tačiau kaip visa tai dera su #metoo susirūpinimu, kad vyrai pradeda prie iššaukiančiai atrodančių moterų priekabiauti, nes jos tokiu „apsirengimu“ siunčia apgaulingą žinią? Be to, jeigu moterys rengiasi dėl savęs, dėl kitų moterų, kam tuomet tas siekis iššaukiančiai rodyti savo seksualumą? Kaip ir visur kitur, sodomistinė mintis madų srityje yra traiškoma savo paties slegiamų prieštaravimų.
Perkamoji galia taip pat skatina gręžtis konservatyvių moterų link. Šiuolaikinės laisvamanės moterys gyvena be vyrų, dažnai vienos augina vaikus, yra prisiėmusios kreditų, kenčia dėl antsvorio ir neseniai ėmė lenkti vyrus pagal alkoholio suvartojimą. Ši moterų dalis dabar vis aršiau stveriasi į valstybės išmokas – visai ne tas segmentas, iš kurio galėtų gerai uždirbti madų namai.
Visai kita padėtis konservatyvių pažiūrų moterų segmente. Jos turi tiek vyrus, tiek vaikų, todėl išleidžia gerokai daugiau pinigų nei vieniškos laisvamanės moterys. Kadangi leftistai po savęs nepalieka vaikų, demografinės tendencijos jiems taip pat nepalankios – konservatyviai mąstančių gyventojų dalis nenumaldomai auga visame pasaulyje. Pavyzdžiui, Kanadoje tradicinių krikščioniškų bažnyčių narių skaičius jau dešimtmetį stabiliai auga maždaug po 2 proc. per metus.
Vis didesnis susidomėjimas madomis ir islamiškajame pasaulyje. Praėjusiais metais šios rinkos dydis vertintas 44 mlrd. JAV dolerių.
Drabužis yra ne tik apsirengimo atributas, bet ir kultūrinis manifestas. Pagal tai kaip esame apsirengę siunčiame išorei žinią kokiomis vertybėmis vadovaujamės, kokiai grupei priklausome. Kadangi dabartinė jaunimo karta juntamai konservatyvesnė nei jų tėvų, mados kūrėjai negali į tai neatsižvelgti. Todėl praėjusiais metais, kaip rašo žurnalas „Vogue“, kuklumas, ilgą laiką tūnojęs siauroje nišoje, stūmėsi kelią tapti pagrindine mados tendencija.
Kuklumo įsigalėjimą mados pasaulyje iliustruoja žydų kilmės amerikietės dizainerės Batshevos Hay istorija. Anksčiau buvusi sekuliari, ji sutiko savo būsimą vyrą, meninių fotografijų kūrėją Alexei Hay – šią ją įtikino vadovautis tradicinėmis judėjiškomis vertybėmis. Sukūrusi santuoką ponia Hay pradėjo kurti gerokai konservatyvesnius drabužių modelius – tai uždengdavo pečius, tai pailgindavo rankoves. Visai netikėtai jai pačiai elektroninės prekybos parduotuvė MatchesFashion.com ėmė užsakinėti gerokai daugiau jos drabužių, o netrukus įvykusioje Niujorko madų šou Batsheva Hay susilaukė neįprastai didelio lankytojų palankumo ir žurnalistų dėmesio.
Dar prieš pora metų britų interneto klipų kūrėjas Paul Joseph Watson išdidžiai skelbė, kad konservatyvumas tampa „naująja alternatyvia jaunimo kultūra“. Sprendžiant iš to, kas šiandien vyksta madų pasaulyje, jau visai netrukus išvysime, kad konservatyvumas tapo lemiančia jėga kultūroje.
Skaityti komentarus