°C
      2024 04 16 Antradienis

      Kaip žaismingai vystyti vaiko atmintį?

      Nuotrauka: Pixabay nuotr.

      2018-06-29 15:00:00

      Piktos tėvų pastabos ar priekabės išlekia iš vaiko galvos vos tik šiam uždarius duris.

      Geros atminties mums reikia bet kur – ir mokantis, ir dirbant, ir bendraujant su aplinkiniais. Todėl ją reikėtų lavinti nuo pat vaiko gimimo. Nereikia tikėtis, kad atminties gerumas priklauso nuo genų ar tiesiog motina gamta pasirūpins jūsų vaiko atmintimi. Vaiko atminties gerumas, galima sakyti, tėvų rankose.

      Nemanykite, kad vaiko atmintis yra primityvi. Naudodamasis ja mažylis nudirba labai didelį mąstymo darbą, net jei kalbama apie visiškas smulkmenas. Žinoma, kartais atmintyje atsiranda silpna grandis ir jau tada tėvai ima skambinti pavojaus varpais: mano vaiko atmintis silpna! Ne. Tiesiog mažyliui reikia suaugusiųjų pagalbos stiprinant atmintį.

      Nuo gimimo iki 2 metų

      Labai naudinga pradedant nuo 6 mėnesio kas rytą mažylį pasveikinti viena ir ta pačia fraze. Psichologų teigimu, šio amžiaus tarpsnio ypatybė yra taip vadinama greitoji atmintis. Tai yra, mažylis geriausiai įsimena tai, kas kartojasi kiekvieną dieną. Vadinasi, kūdikio atmintį jūs imsite treniruoti būtent jo amžiui labiausiai tinkamais veiksmais.

      Sulaukus metukų, būtina pradėti lavinti mažylio elgesio įgūdžius buityje, demonstruojant tai su jo žaisliukais. Pavyzdžiui: surenkite mylimos lėlės ar automobilio maudynes su visais priklausančiais atributais: muilu, kempine ir t.t. Net neabejokite – visa tai įsitvirtins mažylio atmintyje. Paprašykite jį pakartoti maudynes po kelių mėnesių – įsitikinsite, kad jis viską puikiai atsimena. Lygiai taip pat vaikas elgsis ir per savo maudynes. Taip jūs ne tik lavinate vaiko atmintį, bet ir klojate pamatus žinių visumai, kurių jam prireiks ateityje.

       

      Dvimečiui pypliui vėl ir vėl kaitykite jo mylimą knygelę, kol jis išmoks ją kone mintinai. Tai išmokys vaiką tam tikros įvykių sekos, kuriuos vėliau jis pats nuosekliai pasakos.

      Atminkite, kūdikio ir priešmokyklinuko smegenys veikia visiškai skirtingai. Ankstyvame amžiuje mažylio galvoje faktai ir įvykiai nėra sudėliojami į lentynėles, ten yra tikra makalynė. Tačiau einant laikui vaikai išmoksta ignoruoti atmintyje esančią, bet jiems nereikalingą, nuo šios minutės tikslo atitraukiančią informaciją.

      Nuo 2 iki 4 metų

      Dvimetis vaikas geriausiai atsimena tuos naujus įvykius, kuriuos pastiprina kažkas žinomo iš anksčiau. Pavyzdžiui, jei norite išgirsti vaiko pasakojimą apie kelionę lėktuvu, paklauskite, ką palydovės davė valgyti keleiviams. Mažylis būtinai pirmiausia prisimins skanų arba neskanų maistą, o po to seks visos kitos kelionės smulkmenos ir įspūdžiai. Ar jei norite, kad mažylis prisimintų neseniai pas jus apsilankiusią tetą, parodykite jam jos padovanotą žaisliuką ir paprašykite pasidalinti prisiminimais apie ją.

      Suaugusieji būtinai turi uždavinėti klausimus, jei tik nori vystyti savo vaiko atmintį. Pavyzdžiui, po pirmos dienos vaikų darželyje yra naudinga išprovokuoti mažylį visiškai konkretiems prisiminimams, paklausus: “Su kuo sėdėjai prie stalo?”, “Ką veikei, kai grįžote iš lauko?” ir panašiai. Pasistenkite, kad klausimai būtų kuo detalesni, tai yra, klauskite pačių menkiausių smulkmenų. Kuo daugiau užuominų suteiksite vaikui, tuo lengviau jam pavyks prisiminti darželyje praleistą dieną. Psichologai mano, kad po tokių pratimų daug geriau vystosi vaiko sugebėjimas ilgam įsiminti praėjusius įvykius ir su jais susijusią informaciją.

      Atminties įgūdžių formavimui labai naudinga yra vaikui rodyti kokio nors darbo eigą. Pavyzdžiui, pasisodinkite virtuvėje ir žingsnis po žingsnio parodykite, kaip skutate bulves, plaunate, pjaustote ir kepate. Nuoseklios veiksmų eigos stebėjimas lavina vaiko sugebėjimą fiksuoti jų seką. Ir atmintyje nugula aiškus planas, ką reikia daryti, norint paruošti vakarienę.

      Jaunesnio ikimokyklinio amžiaus vaikai puikiai įsimena įvykius, jei apie juos prieš tai buvo kalbėta. Vaikas puikiai atsimins visus kelionės į zoologijos sodą niuansus, jei jūs iš vakaro jam smulkiai papasakosite, ką jis ten pamatys. Jei susiruošėte į turistinį žygį, leiskite išvakarėse vaikui apžiūrėti miegmaišį ar kuprines. Ir būtinai papasakokite, kaip reikia jais naudotis. Grįžęs iš žygio vaikas be problemų atsimins daugelį smulkmenų, atmintyje atradęs jam pažįstamų daiktų vaizdinius.

      Nuo 4 iki 6 metų

      Psichologai perspėja, kad apkrauti vaiko atmintį begale informacijos yra taip pat nenaudinga, kaip ir jos netreniruoti. Geresnių atminties gerinimo rezultatų su keturmečiais pasieksite jei naudositės humoru. Pavyzdžiui, žiemą einančio į lauką ir pamiršusio užsidėti šiltą kepurę vaiko galima paklausti: “Kodėl neužsidėjus tau ant galvos puodo, kad ausys nenušaltų?” Greičiausiai vaikas ims juoktis ir supras, kad apsirengė netinkamai žiemai. Ir kitą kartą eidamas į lauką būtinai prisimins šį juokelį. O piktos tėvų pastabos ar priekabės išlėks iš jo galvos vos tik jam uždarius duris.

      Reikia pasakyti, kad šio amžiaus vaikų atmintis veikia šiek tiek užtrukdama. Jei išėję iš spektaklio jūs viską puikiai prisimenate, tai vaiką prisiminimai aplankys tik po kelių dienų. Todėl nepergyvenkite, kad išėjęs iš teatro mažylis neprisimena, apie ką dainavo lapė. Jis pats jums tai papasakos po kurio laiko.

      Kai tik vaikas ims domėtis telefoniniais pokalbiais, pasistenkite išmokyti jį jūsų namų telefono numerį. Tik nedarykite to nuobodžiai. Jei jūsų šeima muzikali – dainuokite numerį. Jei piešiate – nupieškite ką nors skaičių pavidale. Kitą namiškių telefono numerį mokykite tik po to, kai pirmasis bus tvirtai įsimintas.

       

      Su vyresnio amžiaus ikimokyklinukais galima žaisti vieną įdomų atminties gerinimo žaidimą. Išdėliokite ant stalo keletą daiktų ir leiskite vaikui į juos kurį laiką pažiūrėti. Tada paprašykite užsimerkti ar išeiti iš kambario ir vieną daiktą paimkite. Paprašykite pasakyti, kokio daikto trūksta – vaikams šis žaidimas labai patinka, nes po to jūs turite užsimerkti ar išeiti, o jis paimti kurį nors daiktą. Vaikų fantazijoms ribų nėra – jie gali nepaimti daikto, o tiesiog jį apversti aukštyn kojomis ir juoktis, ar jūs tai pastebėsite. Kitas šio žaidimo variantas – daiktų kiekis nekinta, jie sukeičiami vietomis. Vaikas turi atsiminti, kur kuris daiktas buvo iš pradžių.

      Jei trimetis pyplys be suaugusiųjų pagalbos negali atsiminti ir papasakoti kokio nors įvykio, tai šešiametis tai daro labai noriai. Ir kuo daugiau įvykio detalių jis atsimena, tuo ilgiau informacija išbus jo atmintyje. Todėl jei vaikas ėmė ką nors pasakoti, išklausykite, domėkitės ir klausinėkite.

      Nepergyvenkite, jei vaikas mieliau prisimena liūdnus įvykius. Psichologai teigia, kad tai nieko keista, nes būtent stresas sustiprina vaikų dėmesį ir padeda ilgam įsiminti. Būtent todėl mažylis po vizito pas gydytoją pasakos ne apie spalvingus ten matytus žaisliukus, o apie tai, kaip jam iš pirštuko ėmė kraują.

      Nuo 6 metų ir vyresni

      Pasiruoškite tam, kad per kelis mokslo mėnesius pirmoje klasėje jūsų vaiko sugebėjimai ką nors atsiminti gerokai šoktelės aukštyn. Taip yra todėl, kad mokykloje vaikų atmintis treniruojama gerokai didesniais krūviais – skaičiai, raidės, daugybos lentelė, praktinės užduotys. Juk atmintis, kaip raumenys: teisingai treniruojant tik stiprėja.

      Tam, kad primintumėte savo septynmečiui apie jo pareigas namuose, pasinaudokite žinomais daiktais. Pavyzdžiui, jei vaikas turi pamaitinti augintinį, padėkite keturkojo žaisliuką šalia vaiko mėgiamo žaislo. Atėjęs pažaisti mažylis atras jį ir prisimins alkaną augintinį.

      Treniruokite vaiko atmintį įvairiais žaidimais, pratimais. Ateityje tai duos labai daug naudos, nes atminties vystymas tiesiogiai ir proporcingai veikia vaiko intelekto potencialą.

      Skaityti komentarus