°C
      2024 03 29 Penktadienis

      WiFi - vaikų smegenims kenkianti technologija

      Nuotrauka: mybaba.com nuotr.

      2020-04-04 09:00:00

      Skaitmeninių technologijų diegimą mokyklose paskatino 21-ojo amžiaus mokymosi iniciatyva, kurios tikslas - suteikti mokiniams autentiškesnę mokymosi patirtį. Nors pradžioje visos mokyklos naudojo laidinę technologiją, tačiau, per pastaruosius 10 metų, ji buvo pakeista į belaidę.

      Vis dėlto, nors niekas neabejoja WiFi belaidės technologijos patogumu, daugelis pradėjo kelti klausimus, susijusius su jos saugumu. Kaip ir mobilieji telefonai ar mikrobangų krosnelės, WiFi technologija skleidžia radijo dažnio elektromagnetinę spinduliuotę. Šios mikrobangos praeina per kūną ir gali paveikti trapius biologinius procesus vystymosi metu, ypač smegenis.

      Tėvai, mokytojai ir mokslininkai vis labiau nerimauja, kad neatsižvelgiama į neigiamas pasekmes, nors vaikai nuolat patiria didėjantį belaidės spinduliuotės lygį. Į pasekmes įeina neigiamas ilgalaikis poveikis sveikatai, mokymuisi bei koncentracijai, psichosocialinių problemų, susijusių su privatumu, saugumu, komercializmu, socialine žiniasklaida ir priklausomybe nuo interneto, atsiradimą.


      Daugybė skirtingų bendruomenių jau pradėjo organizuoti pasipriešinimą WiFi sistemoms vietinėse mokyklose. Gydytojai ir mokslininkai rašo šviečiamuosius laiškus ir ragina imtis atsargumo priemonių bei kartoja, kad mokyklos turėtų atsisakyti WiFi.

      Vaikai patiria didesnį spinduliuotės poveikį nei suaugusieji

      Kadangi vaikai turi plonesnes kaukoles ir didesnį vandens kiekį savyje, vaikų smegenys sugeria daugiau spinduliuotės. PSO Tarptautinė vėžio tyrimų agentūra 2011 m. radijo dažnio (RF) spinduliuotę įvertino kaip 2B grupės galimą vėžio sukėlėją.

      Negana to, naujas Meo ir kt. (2018) tyrimas parodė, kad netoliese veikiantys mažos aprėpties belaidžio prisijungimo taškų bokštai gali sukelti kognityvinius sutrikimus vaikams. Spinduliuotė veikia įvairias biologines sistemas, o ypač - nervų sistemą.

      Sunerimti verčia ne tik WiFi, bet ir prie ekranų praleidžiamas laikas. Leidinyje „Education Weekly“ pažymima, kad, dėl ilgėjančio laiko prie ekranų, sumažėjo testų rezultatai. Vos 1 iš 3 amerikiečių geba gerai skaityti 4 ar 8 klasėse.


      Joe Clemens ir Matt Miles, mokytojai veteranai ir knygos „Ekranai mokyklose“ autoriai, mano, jog technologijos nėra atsakymas į geresnį švietimą, o netgi atvirkščiai - yra priešas.

      Kai kurios mokyklos, ypač Šveicarijoje ir Vokietijoje, pereina prie laidinio ryšio, kad apsaugotų mokinių sveikatą ir privatumą. Daug JAV mokyklų pradeda drausti mokiniams naudotis mobiliaisiais telefonais mokyklos valandomis. Dėl išsiblaškymo universitetai ir teisės mokyklos draudžia klasėje naudoti nešiojamus kompiuterius.

      Tačiau nepaisant šių pastangų, daugelis mokyklų naudojasi ir plečia bevielio ryšio bei internetines technologijas. EHT sudarė vyriausybės, sveikatos agentūrų ir mokyklų politikos, skirtos sumažinti EML poveikį viešosiose erdvėse, sąrašą.

      Limitai, saugojantys nuo belaidės technologijos, yra pasenę ir per menki

      Federalinės ryšių komisijos (FCC) RF EMR gairės yra pagrįstos trumpu 30 minučių prietaiso poveikiu ir neatsižvelgia į kaupiamąjį ilgalaikį poveikį sveikatai, kelių prietaisų papildomą poveikį, sinergetinį poveikį su kitomis toksiškomis spinduliuotėmis ir tokias jautrias gyventojų grupes, kaip sergantys lėtinėmis ligomis ar kenčiantys nuo padidėjusio elektromagnetinio jautrumo.

      FCC saugos gairės taip pat grindžiamos tik šiluminiu, o ne biologiniu poveikiu, nustatytu tyrimų studijose. Mokslininkai iš viso pasaulio, kurie tyrė radijo dažnio spinduliuotę, paragino iš naujo įvertinti pasenusius saugos standartus.


      Dr. Martin Pall surinko 170 neterminių poveikių apžvalgų sąrašą, kurių FCC nelaiko svarbiais.

      Cindy Sage sudarė dar vieną žemo lygio RFR poveikių sąrašą.

      Atlikti klaidinantys spinduliuotės vertinimai

      Kelios mokyklos Naujojoje Zelandijoje ir Los Andžele išmatavo radijo dažnio spinduliuotės lygį ir nustatė, kad jis žemiau vyriausybės nustatytų normų. Tačiau tose mokyklose buvo atsižvelgta tik į vidutinį spinduliuotės lygį, o ne į didžiausias pulsacijas, kurios ir yra biologiškai pavojingiausios.

      Toks ilgalaikis nuolatinės impulsinės radijo dažnio spinduliuotės poveikis smegenų ląstelėms, reprodukcinei sistemai ir medžiagų apykaitai nebuvo svarstomas, o paimtas vidurkis apgaulingai paslepia tikrąją žalą.

      Pofesorius T. Butler: tėvai, pedagogai ir Vyriausybės turėtų būti sunerimę

      Profesorius Thom Butler iš Airijos Cork universiteto koledžo parašė mokslinių tyrimų apžvalgą apie WiFi mokyklose. Augantis tyrimų skaičius rodo įvairius žalos mechanizmus. Profesorius Butler perspėja: „Tėvai, pedagogai ir vyriausybės turėtų būti sunerimę ir geriau informuoti bei nedelsdami imtis tinkamų veiksmų“. Jo straipsnyje pateikiami praktiniai patarimai, kaip, sumažinus spinduliuotės kiekį, galima minimalizuoti pavojų vaikams ir suaugusiesiems. 

      Čia pateiktas trumpas vaizdo įrašaspaaiškina susirūpinimo vaikų sveikata priežastis ir nurodo kurios mokyklos rekomendavo pašalinti WiFi iš mokymosi įstaigų.

      Daug mokyklų atsisako belaidžio ryšio ir mobiliųjų telefonų

      Daug Europos mokyklų pašalina WiFi. Prancūzijoje, Izraelyje ir Austrijoje WiFi yra uždrausta ikimokyklinio ugdymo įstaigose ir jaunesnėse klasėse. Be to, kovodami su išsiblaškymu ir psichosocialinėmis problemomis, mokyklos draudžia mobiliuosius telefonus.

      Keli draudimai:

      • 2007 m. Vokietijos ministerija ir jos oficiali radiacinės saugos įstaiga patarė piliečiams naudoti laidinius ryšius ir antžeminius laidus, kad būtų išvengta asmeninio pernelyg didelio WiFi spinduliuotės veikimo.
      • Kinija uždraudė mobiliuosius telefonus klasėse, nes daugėja įrodymų, kad skaitmeniniai ekranai gali pakenkti akims. Švietimo ministerija ir Nacionalinė sveikatos komisija uždraudė mobiliųjų telefonų ir planšetinių kompiuterių naudojimą Shandong provincijos klasėse.
      • Prancūzija 2018 m. priėmė įstatymą, draudžiantį 3–15 metų moksleiviams į mokyklą atsinešti išmaniuosius telefonus ir planšetinius. Taip siekiama sumažinti blaškymąsi ir telefonų priklausomybę.
      • 2018–2019 m. Palo Alto vieningo mokyklų rajono rezoliucijoje rašoma, jog nepritariama „būsimų mobiliųjų įrenginių įrengimui mokyklose ar šalia jų, siekiant užtikrinti, kad asmenys, ypač vaikai, būtų apsaugoti nuo galimo neigiamo spinduliuotės poveikio“.
      • Naujojo Džersio Švietimo asociacija (NJEA) 2016 m. rugsėjo mėn. parašė savo mokykloms gaires, kuriose paaiškino nejonizuojančiosios spinduliuotės ir skaitmeninių technologijų naudojimo galimą žalą. NJEA pasiūlė atsargumo rekomendacijas.
      • Jungtiniai San Fransisko pedagogai (ang. The United Educators of San Francisco) 2018 m. birželio 25 d. priėmė rezoliuciją, kurioje raginama imtis atsargumo priemonių naudojant bevieles technologijas mokyklose.

      Geresni mokinių rezultatai ir sveikata - tik drastiškai sumažinus elektromagnetinę spinduliuotę

      Jungtinėse Amerikos Valstijose Aukšto lygio mokyklų kooperatyvas (ang. The Collaborative for High Performing Schools) sukūrė kriterijus ir strategijas mokykloms, siekdami pagerinti mokinių rezultatus. Tarp visų kriterijų buvo parašytas skyrius, pavadinimu „Geriausios žemo elektromagnetinio lauko patirtys“, kuriame pateiktos rekomendacijos, kaip mažinti spinduliuotės kiekį.

      CeCe Doucette, „Belaidžio švietimo“ įkūrėja ir komunikacijos direktorė bei buvusi mokyklos technologijų pareigūnė, 2018 m. birželio 26 d. kalbėjo Masačusetso Sveikatos taryboje radijo dažnio spinduliuotės klausimais. Čia galite peržiūrėti vaizdo įrašą.


      Ji pateikė ekspertų parodymus apie belaidės spinduliuotės, skleidžiamos iš įvairių prietaisų, kurie mus nuolat supa, poveikį sveikatai. Ji paaiškino, kaip ji dabar skatina belaidžio ryšio technologijų išjungimą pamokų metu, kad būtų sumažintas elektromagnetinių dažnių poveikis vaikams, nes, kaip įrodyta, spinduliuotė daro ilgalaikę žalą biologinėms sistemoms.

      Ashland mokyklos dabar turi „Geriausios praktikos“ protokolą, kad paprastais būdais būtų galima sumažinti bevielę spinduliuotę klasėje. Dabar C. Doucette prašo leisti Ashland mokykloms pašalinti WiFi iš Ashland mokyklų ir pereiti prie saugesnių laidinių jungčių.    

      Skaityti komentarus

      Edmundas 2020 13 04 10:32

      Lietuvoje būtina neleisti klasėse naudoti belaidžio WIFI.

      0
      0
      Atsakyti

      Komentuoti gali tik registruoti vartotojai