°C
      2024 03 29 Penktadienis

      Rusija: raketos, numušusios reiso MH17 lėktuvą, serijos numeris atskleidė, jog ji buvo pagaminta 1986-aisiais ir priklausė Ukrainai

      Nuotrauka: Aleksey Kudenko nuotr.

      2018-09-19 07:00:00

      Rusijos kariuomenė teigia, jog serijos numeris , rastas ant raketos BUK, numušusios Malaizijos avialinijų MH17 reiso lėktuvą, nuolaužų įrodė, kad ji buvo pagaminta 1986 metais. Raketos priklausė Ukrainai, pridėjo jie.

      Ant raketos nuolaužų, kuri, pasak olandų tyrėjų, pataikė į keleivinį lėktuvą 2014-ųjų birželį, buvo rasti du serijos numeriai. Numeriai buvo užrašyti ant variklio ir ant raketos antgalio.  

      Pirmadienį rusų kariuomenė pranešė, jog jie atrado raketą, kuri turėjo gamintojo serijos numerį 8868720.  

      Generolas Nikolajus Paršinas, gynybos ministerijos raketų ir artilerijos direktorato viršininkas, nupasakojo visą BUK raketos kelią nuo pagaminimo iki katastrofos. Pasak dokumentų, raketa buvo pagaminta karinėje gamykloje Dolgoprudnyje, Maskvos regione 1986 metais.

      Raketa 1986 metais, gruodžio 29 dieną buvo gabenama iš gamyklos į karinį padalinį 20152, įsikūrusį dabartinės Ukrainos teritorijoje. Šiuo metu jis yra vadinamas 223-iasis Ukrainos ginkluotų pajėgų priešlėktuvinės gynybos pulkas. Generolas pridūrė, jog tas pats padalinys dalyvavo Kijevo represijoje prieš sukilėlius 2014-ųjų birželį.   

      Rasti įrodymai paneigia Ukrainos bei kai kurių kitų šalių kaltinimus, jog raketa, kurios paleidimo sistema buvo slapta atgabenta iš Rusijos, nuskandino MH17 reiso lėktuvą. Visi tyrimo duomenys buvo nusiųsti olandų tyrėjams, pridūrė Rusijos kariuomenė.

      Rusija taip pat kreipėsi į JK įsikūrusią grupuotę „Bellingcat“, kuri save vadina žurnalistine piliečių organizacija, kad ši atsiimtų kaltinimus. Grupuotė kaltina Rusiją raketos BUK bei jos paleidimo sistemos įvežimu į Ukrainą ir turi tai įrodantį vaizdo įrašą. Gynybos ministerija, rodydama filmuotą medžiagą, atkreipė visų dėmesį į kai kuriuos neatitikimus, kurie leidžia teigti, kad video montažas yra klastotė ir raketos paleidimo sistema buvo įklijuota panaudojant vaizdo įrašų redagavimo programas.   

      „Bellingcat“ atliktas tyrimas buvo paskelbtas olandų prokurorų, nagrinėjančių MH17 bylą, naujausioje ataskaitoje, o tai paskatino juos tiesiogiai apkaltinti Rusiją. Po tokių kaltinimų Rusijos kariuomenė nusprendė išnagrinėti tariamą vaizdo įrašo bei nuotraukų įrodymų kelią, kuris aiškiai parodo raketos kelionę iki paleidimo vietos. Rusijos sumontuotas vaizdo įrašas, kuriame matomi traukiniai, gabenantys Abram tankus, Ukrainos gatvėmis. Šis pavyzdys parodo, jog tokiu pačiu būdu ir JK grupuotė galėjo sumontuoti Rusiją šmeižiantį įrašą.  

      Trečia pranešimo dalį galime apibūdinti taip: trūkinėjantis įrašas, kuriame 2016-aisiais Ukrainos pareigūnai diskutuoja apie pavojus skrendant ribotomis oro zonomis virš Ukrainos. Tarp be galės nusiskundimų galima išgirsti ne itin malonę frazę: jei apribojimų nebus paisoma „mes nup***me kitą Malaizijos boeingą.“  

      Rusų kariuomenė mano, jog šiuos žodžius ištarė pulkininkas Ruslanas Grinčakas, kuris tarnauja brigadoje, atsakingoje už radarų kontrolę Ukrainos oro zonoje. Jo padalinys susekė reiso MH17 lėktuvą 2014 metais taigi, jis gali turėti informacijos, kuri nebuvo paviešinta, o jo žodžiuose gali būti daugiau tiesos nei atrodo.    

      Generolas Igoris Konašenkovas sakė, kad Ukraina nesutiko pateikti radaro duomenų olandų tyrėjams. Jis taip pat svarstė, jog dokumentai iš Ukrainos padalinio archyvo, į kurį 1986 metais buvo pristatyta BUK raketa, būtų naudingi tyrimui, nebent Kijevas nuspręstų, kad tie dokumentai nebeprieinami. Jis pabrėžė, jog, pagal taisykles, dokumentai turi būti saugomi Ukrainoje.

      Rusų kariuomenė prisipažino, jog neturi įrodymų, kurie paneigtų scenarijų, kuriame Ukrainos sukilėliai pagrobia raketą iš Ukrainos armijos, bet pridūrė, kad Ukrainos pareigūnai viešai paneigė tokią įvykių versiją.

      Į Malaizijos avialinijų reiso MH17 lėktuvą raketa pateikė 2014 metais, liepos 17 dieną rytinėje Ukrainos dalyje. Lėktuvas nukrito sukilėlių valdomoje šalies dalyje ir pasiglemžė 283-jų keleivių ir 15-os įgulos narių gyvybes, dauguma jų buvo olandai. Vakarų žiniasklaida iškart po tragedijos ėmė kaltinti Rusiją, nors įrodymų tam neturėjo.   

      Jungtinei tyrėjų komandai, kuriai vadovavo Nyderlandai, priklauso ir Ukraina, bet ne Rusija. Maskva mano, kad tyrimas nėra objektyvus, nes Ukraina nepateikia visos turimos informacijos, tyrėjai remiasi neaiškios kokybės šaltiniais ir ignoruoja Rusijos pateiktus įrodymus, kurie prieštarauja Kijevo teorijai. Pavyzdžiu, Maskva iškėlė teoriją, kad lėktuvą galėjo numušti naikintuvas, kuris buvo užfiksuotas Rusijos radarų stotyje netoli MH17 reiso, tačiau niekas nesiruošė to patvirtinti ar paneigti. Ši teorija vėliau buvo paneigta, nes buvo rastos BUK raketos nuolaužos.  

      Skaityti komentarus